Trafikpolitik i praksis: Tønder-Tinglev-banen

Regionsrådet i Syddanmark indstillede på deres møde den 26. juni 2017, at jernbanen mellem Tønder og Tinglev skal nedlægges. Enhedslisten stemte naturligvis imod. 

I stedet for at nedlægge strækningen, mener vi at man burde renovere og udvide jernbanen med dobbeltspor, til glæde for både befolkningen og klimaet. At genåbne strækningen for både passager- og godstog vil være en væsentlig styrkelse af den kollektive trafik. Den tværgående øst-vest-forbindelse vil kunne glæde både studerende og pendlere, sikre større driftssikkerhed og fleksibilitet for godstransporten samt være til gavn for hele Sønderjylland. 

Banedanmark har desværre bevidst ladet strækningen forfalde, og pillet skinnerne op for at bruge dem andre steder i landet. Det bruger et politisk flertal nu som argument for at nedlægge banen helt, hvilket er en rigtig ærgerlig situation. Er Tinglev-banen først nedlagt bliver der aldrig etableret en ny jernbaneforbindelse. 

Skræmmende er det dog, at partier som i skåltaler kalder sig grønne, også stemte for nedlæggelsen. Dette gælder både SF og Socialdemokratiet.

 I Enhedslisten ønsker vi bedre forhold for den kollektive trafik og sikre fremkommelighed i alle områder af regionen. Her ser vi jernbanen mellem Tønder-Tinglev som et vigtigt bidrag hertil. 

Nu er indstillingen om nedlæggelsen givet videre til transportministeriet. Chancerne for at Ole Birk Olesen agerer fornuftigt og ikke udelukkende tænker bilisme, motorveje og øget forurening , er nok meget lille. Desværre.